De andere kant van de wereld

Het noordelijkste puntje en de stranden

Hallo allemaal,

Een eerste bericht vanuit Nieuw Zeeland! Na een lange reis van 46uur ben ik aangekomen op mijn bestemming in Auckland. De overstap in Beijing ging helaas niet zo soepel, de Chineese douane duurde heel erg lang en ik moest ook mijn bagage nog ophalen waardoor ik mijn vlucht naar Gangzhou miste.... Gelukkig werd ik goed geholpen door China Airlines en kreeg ik ca. 15u later een rechtstreekse vlucht naar Auckland. Eindelijk aangekomen in Auckland voelde de zon en de ca. 20 graden heerlijk aan en was ik die lange reis al snel vergeten.

Door de lange reis en het flinke tijdverschil van 12u heb ik erg onrustig geslapen en om 6:30 word ik abrupt gewekt door het brand alarm van het hostel, iemand heeft zijn/haar toast aan laten branden en dus sta ik in alle vroegte in mijn pyama op straat. Als dit alles is opgelost ga ik op pad voor mijn 1e dag in Auckland. Eerst maar eens een ontbijtje scoren waarna ik begin aan de stadswandeling uit de Lonely Planet. Deze brengt me van het Western Park waar mijn hostel ligt via het centrum naar de haven. Hier is een erg gave ?Urban Area?, met leuke restaurantjes, industriele objecten en leuke plekjes om mijn nieuwe camera eens uit te proberen. Het lijkt een beetje op Strijp-S in Eindhoven, dit voelt als thuis ;). ?s middags doe ik rustig aan, wat uitzoekwerk voor mijn reisplan en ik regel een lokale SIM kaart voor mijn telefoon. Bedankt Floris voor deze tip!

YES! De volgende dag gaat mijn avontuur dan echt van start. Vandaag stap ik op de hop-on en hop-off bus naar Paihia in de Bay of Island. Om 7:10 sta ik te wachten op de bus, blijkbaar niet helemaal op de juiste locatie en dus mis ik bijna de bus. Oef, dat was geluk hebben dat ik de bus verderop zag staan. Eigenlijk gaat alles vervolgens vanzelf, via Stray (de busmaatschappij) kan ik mijn hostels regelen en ook de activiteiten tegen een mooie prijs.

Vanuit Paihia maak ik een dagtocht naar het noordelijkste puntje van Nieuw Zeeland, Cape Reinga. Voordat we aankomen op Cape Reinga maken we een stop in het Kauri Forest en gaan we sandboarden in de duinen. Ik heb dit nog nooit eerder gedaan, maar ik ga ervoor! De helling op klimmen in het losse zand is even zwaar, en dan die enorme steile helling naar beneden, best een dingetje, maar blij dat ik het heb gedaan. Weer een nieuwe ervaring rijker! Dan eindelijk naar het meest noordelijke puntje van Nieuw Zeeland waar de Tasman Zee en de Pacific Ocean samen komen. Wat een geweldige locatie en prachtig om uit te kijken over zee, met perfect uitzicht over ?Three Kings Island‘. Na Cape Reinga gaan we via ?90 mile beach‘, een snelweg over het strand, terug richting Paihia. Best cool, een officiële ?highway‘ over het strand. Op onze weg terug maken we nog een stop voor de populaire ?Fish and Chips?.

Voordat ik Paihia weer verlaat maak ik nog een boottocht door de ‘Bay of Island’. De Bay of island is een populaire vakantie bestemming voor Nieuw Zeelanders, vanwege het mooie weer en uiteraard de prachtige omgeving met al die kleine eilandjes. Het is prachtig weer, wel wat koud op de boot met alle wind, maar het is echt genieten. Helaas geen dolfijnen, de dolfijnen hebben jongen waardoor ze zich minder laten zien en zwemmen met dolfijnen niet mogelijk is. Hopelijk lukt het om dit op het zuider eiland te doen, dat lijkt me zo gaaf!!

Na de middag reis ik met de bus weer terug naar Auckland. Ondanks dat mijn buspas flexibel is moet ik toch echt plannen en organiseren. Omdat ik in het hoogseizoen reis zijn veel hostels eerder volgeboekt en kan het ook zijn dat je de gewenste bus niet kunt nemen. Daarbij moet ik wennen aan de grote hostels, grote groep jonge meiden, steeds weer boodschappen doen en eigenlijk continu mensen om me heen. Het voelt daardoor allemaal nog wel een beetje druk met al die mensen, het organiseren, steeds weer opnieuw de bus in en het vooruit moeten denken. Ik heb daarom besloten om zelf kleinschaligere hostels uit te zoeken zodat ik op deze manier meer ruimte voor mezelf heb en weer andere mensen leer kennen.

Vanuit Auckland reis ik naar Hahei, een strandplaats aan de oostkust in Coromandel, opnieuw een populaire strandbestemming voor de Nieuw Zeelanders. In de middag maak ik samen met een reisgenoot uit de bus een wandeling naar ?Cathedral Cove?, een natuurlijke grot aan het strand. De wandeling loopt over de rotsen langs de kust en langs diverse baaitjes. Het is heerlijk om hier te zitten en te genieten in deze kleine baaitjes. ?s Avonds zorgt de chauffeur voor een BBQ, ik ben met alles verrast en het smaakt heerlijk.

?s Ochtends vroeg ga ik op zee kayakken bij zonsopkomst. Het is even doorbijten als de wekker om 5u gaat, maar dat ben ik alweer snel vergeten. Het is heerlijk om buiten op zee te zijn en deze prachtige zonsopkomst mee te maken vanaf zee. De tocht brengt ons via een aantal rotsformaties in zee naar ?Cathedral Cove?. In tegenstelling tot gisteren is het strand hier nu nog verlaten, echt prachtig om te aanschouwen. Na een korte (foto)stop en een kopje thee varen we terug via twee andere baaitjes. Een prachtige kayaktocht die ik niet had willen missen! Aan het eind van de ochtend gaan we nog naar ?Hot water beach?, best bijzonder dat als je hier bij eb op het strand een gat graaft er warm, bijna kokend water naar boven komt. Een leuke beleving, maar met alle toeristen heb ik het snel gezien.

Na twee dagen ruil ik de oostkust in voor de westkust, van Hahei reis ik naar Raglan. Een klein dorpje dat vooral wordt bezocht om te surfen. En dus besluit ik om een surfles te nemen. Eerst krijg ik uitleg over het board, dan de stappen hoe op het surfboard te gaan staan en vervolgens nog veiligheidsinstructies. Het droogoefenen gaat prima, dus hop naar het strand! Met mijn wetsuit en board in de hand ga ik het water in, maar zodra ik tot op mijn knieen in het water loop heeft een golf me al te pakken. Ik ga kopje onder en mijn surfboard gaat er vandoor, samen met mij! Oef..... dat ging net goed! Nadat ik een beetje ben bijgekomen ga ik toch fanatiek aan de slag met oefenen. Vallen en opstaan, dat hoort erbij. Super vermoeiend, maar met een beetje doorzettingsvermogen lukt het eindelijk om 2 seconden te blijven staan aan het eind van de les. Een leuke ervaring, maar het is nog niet zo eenvoudig en blijft goed oefenen.

In iets meer dan een week tijd al zoveel dingen beleefd, nieuwe ervaringen op gedaan, nieuwe mensen ontmoeten genoten van mijn 1e week in Nieuw Zeeland.

De stranden heb ik inmiddels achter me gelaten, ik ben aangekomen in Rotorua. Het centrum waar de traditionele en culturele Maori activiteiten plaatsvinden. Daarnaast het gebied met geothermische activiteit dicht onder het aardoppervlak. Daarover volgende keer meer!!

Een zonnige groet vanuit Nieuw Zeeland,
Marieke

Reacties

Reacties

Ester

Hoi Marieke, hartstikke leuk om iets van je te horen en je vehaal te lezen. Ik was erg benieuwd hoe het met je gaat. Wat heb je inderdaad al veel ondernomen in één week tijd, doe het rustig aan.....je hebt nog zoveel tijd! Alhoewel, de weken zullen waarschijnlijk omvliegen. Geniet van alle mooie ervaringen! Groetjes, Ester

Floris

Hoi Marieke, je hebt je draai al gevonden, lijkt het. En wat heb je al veel gereisd. Mooi dat je ook naar de Coromandel bent geweest! Ben benieuwd wat je in Rotorua gaat doen.

Marieke

Wauw Marieke! Wat super leuk om te lezen en wat ben ik toch apetrots op jou! Echt super mooi allemaal, dat gaat helemaal goed komen! Doe lekker rustig aan en geniet van elk dagje! Toppertje! Dikke kus!

Janine

Hee Marieke, wat leuk om over je avonturen aan de andere kant van de wereld te lezen! Wat een lange reis maar zo te lezen heb je al heel wat ondernomen. Ik vind het fantastisch dat je de stap hebt genomen om zo'n tijd alleen rond te reizen. En wat een prachtige foto's! Benieuwd welke camera je gekozen hebt. ;) Veel plezier en geniet ervan! Ik blijf je verhalen en foto's zeker volgen.X

Familie kersten

Wat een verhaal en al heel veel mee gemaakt. Leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt. De jongens hebben we de foto's laten zien zodat ze een beetje weten wat tante Marieke meemaakt.

Leonie

leuke foto's en goed dat je de tijd hebt genomen om je verhaal te typen... leuk om te lezen! Geniet ervan!
Dikke knuffels vanuit het witte Oostenrijk!

Saskia Klaaysen

Wow... wat heb je al veel gedaan, allemaal in 1 week! En zo leuk om te lezen, ik herken veel plekjes waar je bent geweest. En droom ik vanaf de vrieskou lekker met je mee :-). Hopelijk vind je de juiste kleinschaliger overnachtingsadresjes. Dat is wel zo leuk en rustig :-).

corine

hi, hi:
je schrijft er leuk over en voor mij herkebaar: toch de hot-water beach....
en cathedral cove! inderdaad mooi plekken (als er niet teveel andere mensen de rust lopen te verstieren)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!