De andere kant van de wereld

Buenos Aires en het begin van de reis naar het zuiden!

Hier dan eindelijk mijn eerste bericht vanuit Argentinie! Na een lange en vermoeiende vlucht kwam ik rond 8 uur in de avond aan in Buenos Aires. Tot mijn verbazing ging de overstap in Madrid vlekkeloos. In Buenos Aires aangekomen stond Hilde al op me te wachten. We zijn snel in een radio-taxi gestapt die ons naar het door Hilde gereserveerde guesthouse bracht. Een guesthouse vlakbij het centrum.

De volgende dag kan ik dan eindelijk de stad Buenos Aires gaan verkennen. Omdat Hilde al enkele dagen langer in de stad was, is zij de eerste dagen mijn gids in de stad. Eerst hebben we even een kijkje genomen bij het congresgebouw (om de hoek bij het guesthouse). De avond ervoor was de oud-president van Argentinie overleden en vandaag stond er daarom een enorme rij voor het tekenen van de condoleance. De rij was lang niet zo lang als destijds bij Evita (hebben we ons laten vertellen door de taxi chauffeur), maar voor Nederlandse begrippen toch enorm. Daarna hebben we enkele bekende plekken bezocht zoals de Plaza de Mayo, Casa Rosade, Puerto Madero en Plaza San Martin. Deze dag boeken we ook meteen het begin van de reis naar het zuiden (daarover verderop meer). Uiteindelijk een heerlijke dag met veel zon en veel nieuwe indrukken.

De volgende dag staat in het teken van de wijken La Boca en San Telmo. Het is vandaag 2 april en een feestdag ter ere van de veteranen van de Falklands oorlog. La Boca is de voetbalwijk en de club Boca Juniors is hier actief. Maradona is hier ooit zijn voetbalcarriere begonnen. Een fleurige wijk door de invloeden van de Spaanse en Italiaanse emigranten uit de scheepsbouw. Vele woningen zijn gebouwd uit restmaterialen van de scheepsbouw en de vele kleuren zijn afkomstig van de verfresten. San Telmo is de wijk van de Tango, een hele andere wijk maar erg rustig door de feestdag. Aan het eind van de dag hebben we dan nog even wat tijd over om een kijkje te gaan nemen in Recoletta. Een wijk waar de rijke bevolking van Buenos Aires woonten de wijk met de begraafplaats waar Evita is begraven. Daar aangekomen is het erg drug met veel media en lijkt het erop dat de overleden president die dag is begraven. De begraafplaats kunnen we daarom niet op. Een dag met vele gezichten van Buenos Aires van arm tot rijk en alle invloeden van buiten Argentinie.

De laatste dag in Buenos Aires gaan we terug naar La Boca. Daar gaan we een kijkje nemen bij een vrijwilligers organisatie die werkt om de armste gezinnen onderdak, voedsel en werk te verzorgen. Voor ons beide erg indrukwekkend om mee te maken, onze lunch wordt verzorgt vanuit de gaarkeuken.Voordat we Buenos Aires verlaten gaan we samen nog even winkelen. Om 7u vertrekken we namelijk met de bus naar Puerto Madryn. Jammer dat we de stad verlaten, maar het begin van onze reis door Patagonie begint! Ik heb er in iedergeval zeer veel zin in.

Na een zeer comfortabele busreis komen we rond 12u aan in Puerto Madryn. Een stadje met ca 100.000 inwoners, maar al een stuk rustiger dan in Buenos Aires. Een volgend hostel is snel gevonden en we boeken die dag meteen een excursie voor de volgende dag naar Peninsula Valdes. Peninsula Valdes is een schiereiland dat bekend staat om de aanwezigheid van grote kolonies Pignuins, Zeeleeuwen en in het seizoen Walvissen en Orca´s. Het lanschap op het eiland is zeer uitgestrekt enbestaat verder uit Patagonische Steppe waar Guanaco´s, Nandoe´s en Merino schapen leven en ook ca. 48 Argentijnse Estancia´s aanwezig zijn. Het waait erg hard aan zee, maar de temperatuur is lekker met zo´n 20 graden.

De dag erna doen we het rustig aan, we sparen onze energie voor later. We regelen wat praktische zaken, genieten van de zon en vertrekken in de namiddag naar Trelew. Daar overnachten we in een hostel en vanuit hier zullen we vanavond naar Ushuaia vliegen. Dit is de meest zuidelijke stad van de wereld! Puerto Madryn ligt op de breedtegraad van Nieuw-Zeeland, Ushuaie ligt daar nog ver onder. Vandaag gaat de reis naar het verre zuiden dus echt beginnen!

Groetjes, Marieke

Nanette

Super leuk om te lezen wat je allemaal al hebt gedaan! Heel veel plezier in het zuiden! Groeten aan Hilde en liefs

Remco

Een vrouw die in haar eerste bericht al schrijft over voetbalclubs en voetbalhelden... het moet niet gekker worden.

Maar eeh, ik ben vooral heel benieuwd naar je ervaringen (en foto's) vanuit het zuiden, dus ik zal je site regelmatig checken.

Heel veel plezier in elk geval!

Brian en Hanneke

Hey Marieke,

Met spanning hebben we gewacht op je eerste bericht vanaf het zuidelijk halfrond. Wat heb je alweer veel gezien in een week tijd!! We zijn benieuwd naar de foto's. Heb je al veel foto's gemaakt met je nieuwe camera?

Heb je ook wat pignuins en zeeleeuwen gezien op het schiereiland of was het daar niet het seizoen voor?
Lekker zeg zo'n temperatuurtje van 20 graden, maar het zal nu vast kouder worden. Gelukkig heb je ook lekker warme kleren bij :-)
Wij mogen hier trouwens ook niet klagen. Vorige week hebben wij ook al de 20 graden meegemaakt. En afgelopen weekend was het ook schitterend weer om lekker te cachen :-))

Geniet van het zuiden en we kijken uit naar de foto's en je verdere reisverhalen.

Veel liefs,

Brian en Hanneke

riky en kees

wij hebben je reis verhaal gelezen, geweldig fijn dat we even met je mee mogen reizen. we waren zo benieuwd naar hoe je het maakte, en hadden al verschillende keren op je site gekeken of er al iets opstond. Nu op naar het zuiden, daar zal het wel koud zijn. hier is de lente goed begonnen en we hebben al verschillende mooie dagen gehad. we hebben veel in de tuin gewerkt, en nu op naar Pasen. Merken jullie daar ook iets van ? Hier gaat alles zo zijn gangetje.Doe rustig aan, geniet en kleed je warm. Doe de groeten aan Hilde en van ons Marieke heel veel groeten en liefs, Kees en Riky

Corine

Hee, Mariek!
Dat klinkt erg tof. Ik ben nu al jaloers! Wat zijn Estancia´s ? Een soort lama's? Koop daar dan maar een lekker vest van, das vast goed tegen de nachtvorst! Je hebt de taart hier gister gemist, maar dat zul je vast niet erg vinden, gezien jouw vele indrukken daarginds. Ik hoop voor jou dat je snel kwijt bent welke dag en uur het is en dat je op en open manier alle indrukken tot je kan laten komen, zonder overvoerd te raken. Geniet rustig verder!
Houdoe
Corine

Ilse van den Boom

Hoi Marieke,

Ook ik keek met spanning uit naar het eerste 'echte' verhaal uit Patagonië (net zoals de andere Smesh-ers). We hebben het er in de laatste pauze (zo.05-04) nog over gehad en waren heel benieuwd. Ik kan alleen maar zeggen dat jij in een week tijd al ontzettend veel hebt gezien en dat ik eigenlijk alleen maar kan gaan dromen over een reis naar Patagonië, want dat moet er daar goed uitzien.

Heel veel succes verder en hopelijk zie je nog veel meer van deze leuke, mooie dingen. Ik volg je op de voet.

Groetjes,

Ilse

Leonie

Hé meisie,
Leuk om je verhaal te lezen, ben een beetje op Google Earth mee aan't kijken waar je zit.
Toch een hele reis...
Hoop dat het niet te koud is in het zuiden.

Geniet er nog van,

Knuffel van Joy en Brett
Groetjes Leonie & Helmut

Oscar

Hoi Marieke,
Leuk van je te lezen. Het klinkt wel erg interessant om te ontdekken waar je over schrijft. Ik hoop wel dat je het niet tè leuk hebt en dat je nog wel terug komt. Waren de bloemen van de OR op tijd, of staan die een droogboeket te worden?
Veeeel plezier rust en wat je verder maar zoekt!
Groetjes

Floris

Hola Marieke,

Como estas y te gusta la ambiente de Latina America? Dit is een test om te kijken hoeveel spaans je in een week hebt geleerd. Ik word al weer helemaal jaloers en krijg weer zin om een verre reis te maken naar een afgelegen Estancia. Veel plezier tussen de pinguins en doe Maradonna de groeten (die heeft het moeilijk deze dagen). Groeten van Floris