De andere kant van de wereld

Rainforest, vogeltjes en de hoogste berg van NZ - Stewart Island en Mt Cook

Hallo allemaal,

Wat vliegt de tijd snel voorbij!! Alweer twee weken geleden dat ik een laatste updat deed..... Inmiddels bijna aan het eind van mijn reis door Nieuw Zeeland, maar eerst nog even terug met mijn gedachte naar Stewart Island.

Ik was al gewaarschuwd, de overtocht met de Ferry naar Stewart Island schijnt vaak een ruwe overtocht te zijn. En inderdaad zodra de boot vertrekt begint de boot flink te schommelen. Bob had me er al voor gewaarschuwd, 'ga aan de achterzijde op het dek staan voor frisse lucht'. Zo gezegd, zo gedaan samen met een muziekje in de oren kom ik toch redelijk zonder al teveel misselijkheid aan op Stewart Island. Gelukkig niet zeeziek!

Het hostel 'Bunkerbackpackers' is een kleinschalig hostel met een gezellig en warm haardvuurtje. Het is maar iets van 12 graden overdag en s'avonds voelt het dan echt koud aan. Gelukkig is het hostel een plek om na een wandeling in de kou lekker op te warmen.

In het hostel heb ik al wat informatie verzameld en besloten dat ik de volgende dag 's middags naar Ulva Island ga. S'ochtends ga ik Oban verkennen en nog wat navraag doen over de 'great walk' wandeling. Het advies van de DoC (Department of Conservation) is om het midden stuk over te slaan vanwege de modder, tenzij ik van diep in de modder wegzakken houd..... Mmm, laat dat maar zitten! Ik had het me tot dan nog niet gerealiseerd, Stewart Island staat bekend om het eiland van de modder paden. Ik besluit daarom morgen deel 1 van de Rakiura track te doen naar Port Williams en terug, daarna eventueel nog deel 3 of een andere wandeling.

Eerst maar eens naar Ulva Island!! Dit eiland is vrij van alle niet inheemse soorten zoals ratten, konijnen en possums. Door de afwezigheid van hun vijanden leven er veel meer vogels op Ulva Island. Helaas blijft het in de middag nog steeds regelmatig regenen.... maar gelukkig is er ook veel bos en loop ik voornamelijk tussen de bomen. Tussen de buien door worden de vogels ineens erg actief en ik ben niet ontevreden over wat ik allemaal zie. Zodra ik geluiden hoor sta ik stil om de vogels te traceren, leuk om ze dan ook te spotten! Op het strand zitten een aantal parkieten, leuk groen gekleurd. In het bos zie ik later de parkieten achter de 'yellow head' vogeltjes aan gaan. Ik zie een mooie Kaka, een soort papegaai. Ik volg een tijdje de zeldzame 'saddle back' en de doodgewone Nieuw Zeelandse mus komt me opzoeken als ik een hapje aan het eten ben. Een leuke wandeling die door het vele stoppen, rondkijken en genieten van al die leuke vogeltjes toch al gauw 3,5u duurt.

De tweede dag op Stewart Island ga ik het eerste deel van de Rakiura track lopen. Om daar te komen moet ik eerst via de asfaltweg naar Horseshoebau. Nog niet heel indrukwekkend, maar misschien komt dat door de donkere wolken en de miezer regen. Na ongeveer 1u kom ik bij de start van de Rakiura track. Wauw, zee, rotsen, strand en blauwe lucht! Ik start de wandeling via Maori Bay naar Port Williams. Wat een geluk dat het laag water is, dan kan ik de korte route via het strand nemen. Er volgen nog wat 'swing bridges' en buien tussendoor. Ik geniet van de uitzichten op zee, het regenwoud en de typische geur van het vochtige bos zoals je ook in de dierentuin hebt in zo'n tropische kas. Alleen loop ik hier 'live' in dit 'rainforest'. Het pad tot Port Williams is goed begaanbaar en na 2u arriveer ik op de eindbestemming. Vandaag is het weer echt onvoorspelbaar, regen wisselt zich af met zon en blauwe lucht. En dus zet ik zo nu en dan mijn capuchon op om vervolgens weer te genieten van de zon. Na zo'n 6u ben ik weer terug bij de asfaltweg en met inmiddels al 23km in de benen start ik de wandeling terug naar het dorp. Na 10min wordt ik opgepikt door een taxi die besteld is door een stel dat net de 3 daagse track heeft afgerond, wat een geluk, super fijn!! Moe maar voldaan ben ik in de loop van de middag weer terug in het hostel.

De laatste dag maak ik een start aan het derde deel van de Rakiura track, eens kijken hoe veel modder er ligt. Het eerst stuk van de track heef inderdaad veel modderpoelen die ik constant probeer te ontwijken. Ik loop tot Kaipipi Bay en besluit dan terug te gaan. Het pad is begaanbaar, maar ik voel me moe, het bos is niet veel nieuws meer en ik wil niet meer te lang lopen. Ik loop terug langs een andere route, een stuk droger, het zonnetje schijnt en het is wel prima voor vandaag. Na nog ongeveer 2u ben ik weer terug. Blij dat ik terug ben, mijn benen zijn gewoon moe van alle inspanning, tijd om een middag dutje te doen.

Wat was het een heerlijke tijd op Stewart Island, ik heb genoten van al die mooie natuur. Lekker buiten zijn!! Daarbij een heel fijn hostel met een vuurtje s'avonds en een gemoedelijke sfeer waardoor ik echt even tot rust kon komen en s'avonds heerlijk relaxen.

Helaas ook op Stewart Island is er een tijd om weer te vertrekken. Ik neem de vroege ferry terug naar Bluff zodat ik met de bus nog een tourtje langs de Caitlins kan doen. Het is heel wat uurtjes rijden, maar het is heerlijk! Landschappen met de vele schaapjes, gras, bergen, de kust lijn en dat met een heerlijk zonnetje. De eerste stop je Waipapa point, een markant punt waar vele schepen zijn gesneuveld en daar staat dus ook een vuurtoren. Daarna op Curio Bay op zoek naar het versteende bos. Het is best even lastig om het goed te herkennen, maar dan als iedereen alweer in de bus zit heb ik de smaak te pakken en zie ik het overal, leuk!! Daarna reizen we via Invercargill weer terug naar Queenstown.

Na een overnachting in Queenstown ga ik meteen door naar de volgende bestemming, Mt Cook!! Ook zo'n bestemming waar ik naar uit heb gekeken. Ik heb er zin in!! Onderweg is het genieten van de zon en de prachtige uitzichten, wat heb ik toch weer een geluk! Dan het laatste stuk met uitzicht op de Tasman gletsjer langs het ijsblauwe meer. Prachtig om te zien! Helaas vangt Mt Cook behoorlijk wat wolken en is deze niet te zien. Toch is het genieten en probeert iedereen vanuit de bus al foto's te maken. Vanochtend bij het vertrek uit Queenstown ook al zo'n geluk met de spiegels op het water, schitterend!! Dat had ik nog niet eerder gezien, voor het eerst in afgelopen twee weken is het redelijk windstil. Het plaatje van alle postcards is nu pas zichtbaar.....

Na aankomst in het hostel is er nog tijd om de Hooker Valley walk te doen. Yes, die wil ik heel graag doen!! Tussen de hoge bergen met besneeuwde toppen is het prachtig en echt genieten. Ik passeer hangbruggen, net als in de Lord of the Rings. Op de toppen van de bergen zie je gletsjers liggen en aan het eind van de wandeling komt de gletsjer tevoorschijn die uitkomt in het Hooker Lake, daar drijven ook wat ijsschotsen in rond. De gletsjer zelf is bedekt met puin en maar moeilijk te herkennen. De toppen van de bergen vind ik dan toch veel meer indrukwekkend. Een heerlijke wandeling met top uitzichten!!

De dag erna heb ik nog lekker een dagje extra om te genieten van deze prachtige omgeving. Eerst even uitslapen, daar ben ik aan toe! Daarna rustig ontbijten en dan op pad voor een korte wandeling. Het is erg bewolkt, dus de uitzichten van gister laten zich niet meer zien. Ik maak een wandel ca. 300m omhoog naar de Red Tarns. Het zonnetje is aan deze kant van de bergen inmiddels doorgebroken en ik blijf op deze plek een tijdje rondhangen om te genieten van de omgeving. S'middags lekker wat tijd voor mezelf en het voormalige hotel serveert 's avonds goede maaltijden, dus ik geniet van een heerlijke maaltijd aan het eind avond dag.

Het lijkt wel of allerlei dingen opnieuw de revue passeren afgelopen dagen. Overdenken en wat wegdromen als ik even mijn ogen dicht doe op een bankje, in de bus of als ik rust neem. Het voelt fijn dat ik er nu tijd voor heb.

En nu op naar het laatste deel van mijn reis door Nieuw Zeeland, de volgende bestemming is Christchurch en vanaf daar zal ik de terugreis naar Auckland gaan maken.

Een zonnige groet vanuit Nieuw Zeeland!!

Marieke

Reacties

Reacties

Marieke

Blijft een feestje om te lezen!! Enjoy lieve Mariek, heerlijk!! Xxx

Nanette

Je bent inmiddels wel in topvorm na al die hikes ;)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!