De andere kant van de wereld

Filipijnen: de laatste dagen van mijn reis - genieten in Palawan

Hallo lieve volgers,

Daar ben ik alweer, de laatste dagen van mijn reis op Palawan zijn voorbij gevlogen. Ik heb hier nog vijf dagen optimaal genoten door rust te nemen, snorkelen, eiland hoppen met een bootje en ik heb nog een duik gewaagd, voordat ik vandaag aan mijn reis naar huis ga beginnen.

Vanuit Cebu city ben ik rechtstreeks naar El Nido op Palawan gevlogen. Cebu is de een na grootste stad van de Filipijnen na Manila en ik laat de drukte van de stad voor wat het is. Ik vlieg rechtstreeks van Cebu naar El Nido om te genieten van mijn laatste dagen in de Filipijnen.

Ik denk nog even terug aan de ochtend voor mijn vlucht. Wat had ik een geluk!! Ik wilde nog even geld pinnen voordat ik naar El Nido vertrok. Het automaat maakte al een bliepend geluid, achteraf wist ik natuurlijk beter.... ????. Goed, ik probeer toch te pinnen, stom natuurlijk! Eerst werkt het toetsenbord al niet, dan maar de optie voor mijn pas terug en als dat net iets te lang duurt word ik toch een beetje zenuwachtig.....ik krijg mijn pas niet meer terug maar de melding 'out of service'. Tja, en wat dan?! Ik heb nog een creditcard als back-up, maar wel zo fijn als ik mijn bankpas terug kan krijgen. Dus via de receptie van het hotel naar de bank en daar heeft een hele vriendelijke medewerker mijn spoed daadwerkelijk als spoed behandeld. Uiterlijk 13u kan ik mijn pas ophalen bij de bank. Dat is eigenlijk te laat, ik heb namelijk om 15:15 mijn vlucht en moet ook nog naar het vliegveld. Nog altijd onzeker stap ik, na een uur de medewerker van mijn spoed te overtuigen, de bank weer uit. Ik loop nog even rond in het winkelcentrum voordat ik mijn spullen ga pakken om uit te checken. En dan is het wachten of de bankmedewerker op tijd is om mijn pas uit de ATM te halen. En wat denk je, om 12:20 komt de meneer met zware beveiligers de automaat open maken, ik kan mijn bankpas even later ophalen bij de bank. Wow, dat is nog eens service en ik natuurlijk super blij dat ik gewoon binnen 2uur mijn pas alweer terug heb. Het kan dus gewoon!!

Met een leuk klein vliegtuigje voor ca. 40 personen vlieg ik naar El Nido. Daar aangekomen worden we met jeepneys naar de aankomst gebracht en daar volgt een leuk zingend welkom op dit kleine vliegveld. Compleet met iets te drinken en iets lekkers te eten. Het is even wachten op de bagage, maar deze wordt zelfs gecheckt op de labels. Ik sta versteld, ik heb nog nooit meegemaakt dat bagage wordt gecontroleerd op de juiste eigenaar.

De sfeer in El Nido is totaal anders dan ik tot nu toe heb meegemaakt. Backpackers en toeristen overal! Allerlei kraampjes, winkeltjes, restaurants in alle soorten en voor elk budget. Overdag gaat iedereen erop uit om de stranden, eilandjes of onderwaterwereld te bewonderen in de omgeving. Overdag is er dan ook weinig te beleven, s'avonds is het vooral vol toeristen. Leuk om te zien, maar na twee dagen heb ik dit wel weer gezien...

De eerste dag ga ik een eiland tour doen, tour C heb ik geboekt inclusief lunch. Een dagje eiland, strand en snorkelen. Ik zit op een boot met 6 andere, 3 koppels waarvan 5 Filipino zijn. Dit keer vind ik het jammer dat er alleen locals mee gaan, ik had graag weer eens wat andere reizigers ontmoet. Opvallend hoeveel locals er in eigen land op reis zijn, ik zie soms zelfs meer locals dan andere toeristen. De tour begint met snorkelen bij Helicopter Island en op dat moment gaat de BBQ aan boord al aan voor de lunch, dat beloofd wat goeds. Daarna gaan we naar Hidden Beach, het klinkt spannend en het strand met het baaitje is leuk maar het is zo druk met toeristen. En dan is het tijd voor de lunch op een van de vele strandje, heerlijk! Verse vis, gegrild vlees, inktvis, gegrilde aubergine, salade, uiteraard geserveerd met rijst en vers fruit. Na de lunch varen we eerst naar Secret Beach, een strand dat verstopt ligt achter een aantal rotsen en alleen zwemmend via een opening te bereiken is. Maar wat een teleurstelling, er is niks zichtbaar van een strand of een mooie baai, het is overvol met mensen!! Ik ga dan ook maar gauw weer terug naar de boot, wat mij betreft kunnen we verder naar de volgende plek. Dat is het eiland Mantiloc waar we kunnen snorkelen. En misschien ben ik eerder al eens verwend, het koraal is niet super mooi, maar er zijn zeker een hoop vissen te vinden. Dat maakt het dan toch goed!! S'avonds sluit ik de dag af met een heerlijke pizza en een cocktail. Dat is toch het voordeel van dit soort landen, cocktails en fruitshakes voor een acceptabele prijs, echt genieten!!

De dag erna ga ik duiken, de hele dag op pad met de boot en 3 duiken maken. Ik vind het super spannend als ik s'ochtends op sta. Zal het allemaal goed gaan?! Maar wat was het een verrassend leuke dag!! In het begin was ik nog wel even zenuwachtig, maar eenmaal onder water werd ik een stuk rustiger, het was oké! En de aandacht afgeleid naar al dat moois wat we te zien krijgen. Mooie koralen, een school met barracuda's, een lion fish, fel gekleurde zeeslakken, pijlstaartrog, krokodil vis en allerlei andere mooi gekleurde maar meer 'gewone' vissen. De tweede duik is een stuk minder mooi nadat we zo verwend zijn.... Na de tweede duik hebben we een lunch aan boord. Alles super voorbereidt, de vis is ter plekke gebakken op de BBQ en super lekker allemaal. De laatste duik opnieuw een aantal scholen met vissen, echt gaaf om daar midden in te zwemmen of eigenlijk gewichtloos dwarrelen. En het gaat allemaal verrassend goed vandaag, alleen moet ik nog wat oefenen aan mijn drijfvermogen, dat blijft toch lastig. Vooral als de tank leeg raakt ga ik vanzelf opdrijven, haha! Het duiken is super vermoeiend, maar zo de moeite waard. Eindelijk iets waar ik weer super enthousiast over ben! En dan is El Nido nog niet eens de allerbeste duikspot.... Dit ga ik echt vaker doen!

Ik heb een fijn verblijf gehad in El Nido, een leuk plekje in een guesthouse bij Bibi. Elke keer als ik in een guesthouse, Homestay of Bed en Breakfast kom zijn de mensen zo ontzettend zorgzaam. Kenmerkend voor de mensen hier in de Filipijnen, maar soms ook omdat ik alleen reis en ze bezorgd zijn of het wel goed gaat. Het zijn van die kleine dingetjes, ze willen je helpen met transport of ze controleren of je s'middags en/of s'avonds wel veilig terug bent gekomen. El Nido is erg toeristisch, dus ik ben na 3 dagen blij dat ik mijn reis kan gaan afsluiten op een rustige plek. Ik ga naar Tapik Beach om nog even te genieten van de zon, het strand en het zwemmen in de zee.

En ik heb de laatste twee dagen helemaal niks meer gedaan.... of eigenlijk toch heel veel. Veel lezen, zwemmen, zonnen, hangmat hangen, eten, cocktails drinken, muziek luisteren, wegdromen en alles nog eens opnieuw terughalen wat ik de afgelopen 3 maanden heb beleefd.

En nu is het tijd om weer naar huis te gaan, ik heb heel veel zin om weer naar huis te gaan. Vertrouwde omgeving, leuke gesprekken in plaats van altijd alleen.... en leuke dingen doen in een vertrouwde omgeving met lieve mensen. Het was een mooie tijd, ik heb veel gezien, gedaan en geleerd. Dus het is tijd om naar huis te gaan!

Bedankt voor het volgen van mijn avonturen, voor het vertrouwen in mij en al jullie leuke en positieve reacties! Ik hoop dat jullie het leuk hebben gevonden om mij te volgen. Vanavond eerst nog een lange vlucht voordat ik weer in NL ben en jullie persoonlijk mijn verhaal kan vertellen. Uiteraard ben ik ook benieuwd naar al jullie belevenissen afgelopen drie maanden. Ik heb de winter dit jaar overgeslagen, laat de lente maar komen!!

Mocht je je afvragen of ik rust en ruimte heb gevonden. Ja, die krijg ik vooral door het buiten zijn, zonne energie opdoen en vooral niet de drukte om me heen. En de vrijheid vooral door zelf te bepalen wat ik ga doen, geen 'to do list', geen verplichtingen, ook niet aan mezelf. Even tijd om weg te zijn van dat alles, weg van huis!!

Heel veel liefs, Marieke

Reacties

Reacties

Marieke

Hele fijne reis lieve meid! Zet hem op, toi toi en bijna welkom thuis, joepie :-)!!!! Dikke kus!

Richard

Mooie tijd heb je achter de rug. Die ervaringen heb je maar weer mooi opgedaan en neem je voor altijd mee ! Goede reis terug !

Jeroen

Leuk om je reisverslagen te hebben mogen lezen. En top hoe je je reisverslag afsluit.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!