De andere kant van de wereld

Fin del Mundo

Bedankt voor al jullie leuke reacties!

We zijn aangekomen in het zuiden van Patagonie op Tierra Del Fuego, in het Nederlands ook wel Vuurland. Tevens het koudste gedeelte van onze reis. InBuenos Aires konden we nog genieten van een heerlijke 26 graden, hier in het zuiden is het slechts 6 graden en zijn de warme kleren hard nodig. Laat in de avond kwamen we aan in Ushuaia. Het vliegveld waar we aankwamen had wat weg van een blokhut en ten opzichte van het vliegtuig leek was het vliegveld erg klein. Het enige dat we van de omgevingin het donker konden zien waren de lichtjes van de stad ende besneeuwde bergtoppen. Dat zou wat beloven voor de volgende dag!

En inderdaad de volgende dag hebben we kunnen genieten van een schitterende omgeving. Helaas waaide en regende het die dag en kon de boottocht over het Beaglekanaal niet doorgaan. Daarom hebben we besloten om ´s middags naar het Nationaal Park Tierra Del Fuego te gaan. Daar hebben we onze ogen uitgekeken naar de prachtige natuur en al die schitterende herfst kleurtjes van de bomen.We hebben daar verschillende wandelingen gedaan en tegen de tijd dat het donker werd zijn we heerlijk gaan eten in het stadje. De sfeer van het stadje heeft wat weg van een gezellig bergdorpje.En bij het toeristen informatie punt is hetzelfs mogelijk om in Ushuaia een stempel in ons paspoort te laten zettenalsbewijs vanhet meest zuidelijke stadje van de wereld (Fin del Mundo). En natuurlijk laten we deze stempel dan ook even in ons paspoort zetten

Laughing

Een dag later konden we ´s morgens de boottocht maken. Vanaf het Beaglekanaal hadden we uitzicht op debergtoppen van het Argentijnse en Chileense gedeelte van Tierra Del Fuego. We varen naar verschillende eilandjes waar we uitleg krijgen over de oorspronkelijke bewoners, de vegetatie en de dieren die er nog leven. We zien tevens een kolonie zeeleeuwen en zeehonden en verschillende soorten aalscholvers. Wederom prachtige uitzichten en we kijken onze ogen uit.In de middag besluiten we om nog even naar de Matrial gletsjer te gaan kijken. Een gletsjerten noorden van het stadje Ushuaia.Geen spectaculaire gletsjer, maar weldemoeite waard om een wandeling te maken en nog iets meer van de omgeving te zien. Omdat de stoeltjes lift niet werkt moeten we ook het eerste gedeelte lopen. Een hele klimtocht waarvan we het laatste gedeelte door de sneeuw hebben gelopen. En natuurlijk weer prachtige uitzichten en schitterende natuur.

De volgende dag zijn we om 5 uur ´s morgens met de bus vertrokken naar Punta Arenas. Een busreis van 13 uur met een aantal obstakels. Rond 8 uur moeten we in Rio Grande plotseling overstappen op een volgende bus. En aangekomen bij de chileense grens moeten we zo´n 2 uur wachten. Eerst het douane kantoor binnen voor een stempel in ons paspoort dat we Argentinie verlaten. Vervolgens een modderweg door niemandsland en vervolgens de bus weer uit voor een stempel dat we Chili binnen komen. Daarna nog enkele uren voordat we in Punta Arenas aankomen. De wegen zijn slecht en het zijn met name onverharde gravel wegen. Van Punta Arenas gaan we direct door naar Puerto Natales. Dit laatste stuk duurt slechts 3 uur en is een zeer comfortabele reis. Vanaf Puerto Natales zullen we de paasdagen doorbrengen in het Nationaal Park Torres Del Paine en een twee daagse trekking gaan maken.

Vandaag nog even een heerlijke relax dag in Puerto Natales om onze trekking te regelen en uit te rusten voordat we verder gaan. We overnachten in een knus hostel waar een aantal houtkachels voor warmte zorgen. Het is herfst en het regent momenteel, dus hopelijk hebben we de komende dagen geluk en zien we de zon tijdens onze trekking. In iedergeval twee veelbelovende dagen in het vooruitzicht.

Groetjes, Marieke

PS: Omdat het nog niet lukt om de foto´s makkelijk te uploaden moeten jullie hier nog even op wachten!

Brian en Hanneke

Hey Marieke,

Zalig Pasen vanuit een zonnig Nederland.
Jullie zullen wellicht in de bergen niet veel mee krijgen van pasen. Maar jullie zijn dan ook in het meest zuidelijke stadje geweest. Wel gaaf zeg en ook nog een stempel in de paspoort. Zeker grappig. Leuk om te horen dat jullie nu alweer in Chili zijn. Wat gaat het allemaal snel. Veel plezier met de trekking.

Wij genieten de komende dagen van de paaseieren en het prachtige lente weer.

Groetjes en veel liefs,
Brian en Hanneke

Nanette

Super gaaf die stempel in je paspoort, ik ben jaloers! En je bent al in Chili, het gaat echt heel snel. Verder geniet ik van je verhalen over de mooie natuur en al die andere leuke dingen die je doet. Have fun!
Liefs Nanette

Johan

Fijn te horen dat je het naar je zin hebt, ik geloof dat ik er ook maar eens echt naar toe ga. Nederland is nu ineens Zooooooo saai na jouw verhaaltjes.

vrolijk pasen en heel veel plezier nog.... en de foto's
das zorgen voor morgen en 't is geen australie waar op elke hoek een internet cafe is :D

Pieter

Ha Marieke,

Gezellige mensen die Chilenen... ik wacht weer op de foto's!

Fijne tweede Paasdag (al geloof ik niet dat dit in Chili een vrije dag is...)

Martijn

Hi Marieke,

En, hoe ging de 2-daagse trekking? Nog steile klimmetjes gehad? Ik heb even op de website van het park gekeken en dat ziet er wel koud en mooi uit! Tja, reizen met enkel een rugzak is toch wel erg prettig, je hebt dan ineens niet zoveel meer nodig. Hoop dat het gezellig is om zo samen te reizen en have fun! We zullen je vakantie-lunchpresentatie met smart afwachten. Ondertussen genieten we hier van een warm en zonnig pasen en ach, over een weekje zit ik ook in Spaanse omgeving....;0

Leonie

Ben benieuwd naar foto's...
Hoop dat er eentje bij zit waar je ook op staat.

We denken aan je, geniet ervan,
Kus Leonie

Martin

Ik zie day je het verdomd slecht hebt! (jaloers) .....
erg fijn dat het goed gaat met je.......de foto's tja.......het kunnen er niet genoeg zijn!

dikke kus!

Inge

Hey Mariek!
Eindelijk een berichtje van mij. Wat klinkt dat allemaal ontzettend mooi en goed wat je aan het doen bent! Echt leuk! Ik vind ook dat je een lunch-foto presentatie moet houden als je terug bent!
Hier druk met bruiloft voorbereidingen: belangrijke mijlpalen zijn gepasseerd: zoals het vrijgezellenfeest (paasweekend) en het ophalen van de jurk. Het komt nu echt dichterbij!
Nog veel plezier daar en tot 1 mei!

Floris

¡Hola!
Mooie foto's. Volgende week zit ik zelf een week in Sevilla. 4 mei praten we weer bij over alle avonturen. En met die lunchpresentatie ben ik het natuurlijk ook eens.