De andere kant van de wereld

Geothermische bronnen en het National Park op het noorder eiland

Hallo allemaal,

Na nog een heerlijke vrije dag in Raglan, ben ik via Waitomo naar Rotorua gereisd. Waitomo is een dorpje van nog geen 100 inwoners en staat bekend om de Waitomo caves. Zo’n 40 jaar geleden werden hier de ‘Glow worms’ ofwel gloeiwormen ontdekt. Deze gloeiwormen zijn een soort maden die ca. 9 tot 10 maanden nodig hebben om zich te ontwikkelen tot een soort vlieg. Vervolgens leggen ze in deze periode eitjes en sterven ze na enkele dagen. In het stadium dat ze worm zijn leven de ze van insecten en geven ze licht op het moment dat ze honger hebben. Een prachtige sprookjesachtige ervaring in de grotten!

Ik verblijf in Rotorua in een leuk kleinschalig hostel en al snel ontmoet ik een aantal mensen die liftend door Nieuw Zeeland trekken, dat is pas avontuur!! In Rotorua heb ik even wat tijd voor mezelf, ik doe mijn was en ik neem even wat tijd om alle indrukken te verwerken. Voor het eerst ga ik ook lekker uiteten, samen met Mandy, een NL meid die ik pas ontmoet heb bij het uitstappen van de bus. Twee super gezellige avonden volgen onder het genot van een Nieuw Zeelands wijntje.

Vanuit Rotorua heb ik een uitstapje gemaakt naar de geothermische bronnen ?Wai o tapu‘. Een prachtige omgeving waar de aardkorst heel erg dun is en de geothermische activiteit goed zichtbaar, daarnaast is de geur van zwavel dan ook in de hele omgeving aanwezig. De verschillende kleuren in de omgeving worden veroorzaakt door verschillende minerale elementen. Het meest bekend is de 'champagne pool' met de oranje kleur aan de rand, maar ik kom ook geel en groene vijvers tegen. Ik geniet er van om weer even alleen op pad te zijn en niet zoveel mensen om me heen.

Met een dubbel gevoel stap ik weer in de bus, het was fijn om een dag langer in Rotorua te blijven. Op mijn vrije ochtend bezoek ik het Kuirau park in Rotorua, tevens een park met geothermische bronnen, en ik experimenteer wat met mijn camera. Best gaaf om die dampen in zwart/wit op foto te zetten!! In de middag vertrek ik naar Lake Aniwhenua, een plek waar Stray ?off the beaten track? gaat en je een traditionele Maori beleving meegeven. Uiteindelijk ben ik wat teleurgesteld in de beleving op deze plek, het voelt als een 'moetje' als onderdeel van mijn transport.... maar ik moet toegeven, de omgeving is prachtig!

Daarna reis ik alweer door naar Whakahoro, eveneens een plek ?off the beaten track?. Hier is dan ook echt niks anders dan natuur, echt een prachtige én rustgevende plek in de heuvelachtige bergen om een paar dagen te verblijven! Ik verblijf op de Blue Duck Station, een boerderij met schapen waar ze aan conservering en natuurbeheer doen om inheemse soorten weer overlevingsruimte te geven. Ze zetten vallen voor alle kleine exoten zoals egels, ratten en wezels en ze jagen op konijnen, hazen, possums en andere exoten. De meeste vogels leven namelijk op de grond en de exoten doden de eitjes en de jonge vogels. Met name de Blue Duck proberen ze te beschermen.

Het is heerlijk wakker worden op deze plek, en ik voel de rust weer langzaam terugkomen. Lekker wandelen, relaxen en genieten van de rust in deze omgeving. Ondanks dat er veel mensen zijn, voelt het toch wel een beetje op mezelf. Blij dat ik komende weken wat langer op één plek ga blijven, daar kijk ik naar uit!

Vannacht heeft het veel geregend en ik ga paardrijden....!! Niet het beste moment, maar toch een prachtige tocht en het voelt vrij om op een paard te zitten, dus ik geniet van de omgeving en de uitzichten. Langzaam trekken de wolken weg vanuit het bos en de bergen, een mooi gezicht! Het bos bestaat hier uit inheemse bomen met vele Manuka bomen en struiken. Op de farm maken ze hier Manuka honing van, een heelzame stof die de bijen uit de bloemen halen. Het schijnt te helpen tegen heel wat kwaaltjes. In dit inheemse bos kunnen geen schapen worden gehouden en daarom is veel van dit bos verdwenen uit Nieuw Zeeland.

En dan is het eindelijk zover, de lang verwachte Tongariro Crossing ga ik vandaag lopen!! De mooiste eendaagse wandeling van Nieuw Zeeland is 19,4km lang. Een super bekende track waar o.a. Mordor en Mt Doom uit de Lord of the Rings is opgenomen. Helaas start ik met flinke bewolking en motregen, de top van Mt Ngaurugoe (Mt Doom) blijft de hele dag in de wolken hangen. Op het hoogste punt van de crossing op Mt Tongariro is het echt vrieskoud, maar met het uitzicht op de Emerald Lakes is die kou al snel weer vergeten. Nadat ik een tijdje rondom de Emerald Lakes ben blijven hangen trekken de wolken weg en komt er een klein beetje blauwe licht voor in de plaats. Na een regenachtige start geniet ik eindelijk van de omgeving en het landschap, prachtig!! Vanaf dit moment loop ik met een glimlach op mijn gezicht verder.

Ik blijf een paar dagen in het Tongariro National Park en ondanks wat pijntjes in mijn enkel en knie ga ik toch weer op pad, heerlijk met dit stralende weer! Morgen is er veel regen en wind voorspeld, dat betekent dat ik morgen nauwelijks buiten zijn zal. Daar moet ik nu dus van profiteren. Ik loop naar de Taranaki Falls en de uitzichten op de bergen zijn prachtig!!

Ondanks dat het afgelopen weken een beetje gehaast voelde ben ik inmiddels steeds wat rustiger. Ik heb nu twee weken vooruit gepland en het busplan staat tot ik weer terug in Auckland ben. Uiteraard kan ik nog wel wat wijzigingen aanbrengen, maar het geeft zo toch wat meer rust. Daarnaast heb ik al wat leuke mensen in hostels mogen ontmoeten. Na vandaag ga ik op weg naar het zuider eiland, daar heb ik wat langer de tijd en blijf ik overal 3 of 4 nachten. Omdat ik nu zelf mijn hostels boek onderneem ik veel alleen, dat is niet altijd leuk.... maar ik ontmoet ook andere mensen, dat is dan wel weer veel leuker!

Alle belevenissen moeten nog een beetje tot me doordringen. Je kunt hier ook zo ontzettend veel gave dingen doen!! Op het Zuidereiland gaat mijn reistempo wat omlaag en kan ik nog beter genieten van de rust, ruimte en vrijheid.

Lieve groetjes, Marieke

Reacties

Reacties

Familie kersten

Goed om te lezen dat je wat rust krijgt en idd bij tongariro is het fantastisch. Het Zuidereiland is ook fantastisch dus veel plezier! Hier is het vrieskou en kunnen we bijna schaatsen op natuurijs. Jippie.... Nu nog schaatsen regelen voor de jongens ????

Nanette

Wat een gave avonturen heb je al beleefd! Leuk dat je zoveel onderneemt en zoveel meemaakt. Ik kijk vol bewondering naar jouw prachtige foto's. Geniet ervan! Liefs!

Floris

De zwart-wit foto's zijn erg goed gelukt,mysterieus! En wat ligt er nog veel sneeuw op de Tongariro. Vorige maand zag ik daar niet veel liggen vanaf de overkant van het meer. Heb je Taupo overgeslagen? En nu onthaasten op het Zuidereiland!

Paul

Hey Marieke, fijn om te lezen dat je leuke avonturen mee maakt en je nieuwe vrienden leert kennen onderweg.

Arend

Mooi hoor! Geniet ervan!

Rob

Wow, mooi beschreven Marieke! Je ziet zoveel mooie dingen! Ik ben maar een klein beetje jaloers op al die fantastische uitzichten ;) goeie platen geschoten! Fijn dat je ook wat leuk gezelschap ontmoet. Die wormen zag ik op "Wild New Zealand" ook, moet magisch zijn geweest om dat in het echt te zien. Jij vermaakt je daar nog wel even! Have fun!

Zubeyda

Hoi marieke,
Wat leuk allemaal!Fijn om jou weer te zien op foto,en dat het goed gaat met jou..

Ik volg je????

Richard

Hoi Marieke, leuk je verhalen te lezen. Veel plezier, ben benieuwd wat je nog allemaal gaat meemaken.

corine

heb je die bubbelende modderpoelen ook gezien? en geroken?
die roken zoetig, in mijn herinnering....

Remco

Wauw; gaaf hoor, die zwart-wit foto's!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!