De andere kant van de wereld

Abel Tasman NP en Franz Josef Gletsjer

Hallo allemaal,

Inmiddels ben ik alweer bijna 4 weken onderweg! Meestal is dit het moment dat ik terug naar huis vlieg na een vakantie met heel veel indrukken. Het is best een vreemd gevoel dat ik voorlopig nog niet aan het werk hoef, sorry collega's die meelezen!! Een moment om even bij stil te staan :). Een nieuwe ervaring die steeds mooier wordt. Ik kan steeds beter loslaten, ik krijg langzaam meer rust in het reizen, daar kies ik ook heel bewust voor. Ik ben me steeds bewuster van alles wat ik ervaar en op sommige momenten geniet ik heerlijk van het vrij zijn. Een nieuwe ervaring dat het anders maakt dan een 'gewone' vakantie, een blij gevoel!

Afgelopen week ben ik via Wellington van het Noorder eiland naar het Zuider eiland gereisd. Ik ben direct doorgereisd naar Marahau, een klein plaatsje aan de ingang van het Abel Tasman NP. Ik heb hier 4 nachten in een super huiselijk, gezellig en klein hostel overnacht, heerlijk!! Het is hier ook echt heerlijk wakker worden!

In het Abel Tasman NP ligt een van de 'great walks'. In Nieuw Zeeland zijn 9 'great walks', dit zijn allemaal 3 tot 6 daagse wandeltochten (eentje hiervan is een kanotocht). Op de eerste twee dagen heb twee trajecten van de 'great walk' gelopen, van Torrent Bay naar Marahau in het zuiden en van Torrent Bay naar Onetahuti in het noorden, totaal 32km. Het is heerlijk om hier te lopen, op en af in een bergachtig en bosrijke omgeving zo vlak langs de kustlijn met uitzicht op zee. De riviertjes die ik passeer worden beïnvloed door het hoog- en laagwater getij van de zee, dit laat prachtige laagwater lagunes zien. Af en toe daal ik af naar een van de prachtige 'gouden stranden'. Wat een vrijheid om hier op het strand in de wind te staan! Heel even tijd om te genieten voordat ik verder ga met de wandeling.

Op mijn derde vrije dag gaat het dan gebeuren, ik ga een Skydive maken!! Althans, daar ben ik de hele dag vanuit gegaan.... Super spannend natuurlijk!! Maar helaas, de wolken zijn te dik en de wind blijkt te sterk en dus gaat het uiteindelijk de hele dag niet door. Het is een hele teleurstelling, want wat had ik dit graag willen doen in het Abel Tasman NP! Helaas is het me vandaag niet goed gezind, maar er komen vast nog andere kansen!!

Via Westport reis ik naar Franz Josef. Onderweg stopt de bus voor een korte wandeling bij Cape Foulwind en in Punakaiki. Het is heerlijk om even uit de bus te stappen voor een kleine wandeling, ik geniet van deze kleine maar zeer waardevolle momentjes op een saaie reisdag. Beide plekken liggen aan de westkust, er staat dan ook een flinke wind en de zee is ruw met flinke golven. Cape Foulwind staat bekend om de zeeleeuwen kolonie, ik zie er een paar, maar echt een kolonie is er op dit moment niet..... Punakaiki staat bekend om de pancake rocks, een natuurlijk fenomeen aan de kust waar de rotsen gevormd zijn als gestapelde pannenkoeken.

En dan een spannende en intensieve dag in Franz Josef! Ik heb heerlijk geslapen, het zonnetje schijnt, de wolken trekken weg en ik ga vandaag de Heli Hike doen!! En als dat nog niet genoeg is staat vanmiddag ook nog een Skydive gepland. Wat een geluk dat het zo'n prachtige dag is! Vandaag eerst op naar de gletsjer, wandelen op de gletsjer en ik word daar naartoe gebracht met een helikopter, ik heb er zin in! Sinds een aantal jaar is de enige mogelijkheid om op de gletsjer te kunnen lopen via een helikopter vlucht. Weer een nieuwe ervaring, maar echt super om zo heerlijk boven het landschap te zweven en uiteindelijk op de gletsjer te landen en te gaan wandelen. Volledig uitgerust inclusief schoenen en ijzers sta ik daar op de gletsjer. Zo machtig mooi om die ijsmassa te zien, je kunt je haast niet voorstellen hoe groot de ijsmassa daadwerkelijk is. Het zonnetje schijnt en het is echt optimaal genieten gedurende de 3 uur durende wandeling. De gletsjer doet me terugdenken aan Patagonië en de Perito Moreno, de bergen doen me terug denken aan Peru en ook hier is het echt genieten. Wauw, wat een super mooie ervaring!!!

Aan het eind van de ochtend beginnen de wolken op te trekken en is het begin van de gletsjer gehuld in de wolken, ook dat geeft een prachtig gezicht! Maar ik heb dit keer heel veel geluk gehad, alle Heli Hike activiteiten voor vanmiddag worden afgelast vanwege de bewolking. Dat betekent niet veel goeds voor mijn Skydive.... Terug in het hostel blijkt dat de Skydive vanuit de Fox gletsjer gaat, daar is het nog steeds helder, de Skydive gaat door!! Om 5u word ik opgehaald bij het hostel en naar de Fox gletsjer gebracht. Nu gaat het dus echt gebeuren en ik begin me nu dan ook eindelijk zenuwachtig te voelen.... Eerst nog wat instructies met de mededeling; het enige dat je echt moet onthouden is de 'banaan houding' voordat we springen!! Oké, de banaan houding is duidelijk het meest belangrijk. En dan gaan we de lucht in, tot 16.500 feet en dan de jump voor de vrije val. Uitzicht over de gletsjers, sneeuw en vooral veel wolken. Het neemt letterlijk mijn adem weg tijdens de vrije val en dan als de parachute uitgaat is het bijkomen en genieten van alle adrenaline die afgelopen seconde door me heen is gegaan. Wat een ervaring, YES I DID IT!!! Iets wat ik al lang geleden op mijn 'Bucket List' heb gezet en nu eindelijk deze ervaring rijker!!

Komende dagen moet ik echt even bijkomen van deze intensieve en indrukwekkende ervaringen! Ik verblijf 3 nachten in Wanaka, heerlijk wandelen, rust nemen om een boek te lezen en genieten van een prachtig uitzicht over het meer.

Dank jullie wel allemaal voor jullie reacties, altijd leuk om te lezen als er weer iets nieuws door een van jullie is gepost!

Dikke knuffel en groetjes vanuit het prachtige zuider eiland!!

Marieke

Reacties

Reacties

Elja

Weer een mooi reisverhaal en foto's Marieke! (stiekem jaloers ????) Fijn dat je zo geniet.

Hanneke

Fijn om te lezen dat ook jij het daar geweldig hebt. Ik denk nog steeds met een warme herinnering terug aan onze trip naar Nieuw Zeeland, nu alweer 8 jaar geleden. Ik zou het zo nog een keertje doen....en dan inderdaad gewoon een langere reis om echt lekker tot rust te komen. Lees ze in Wanaka en veel plezier bij de Blue Pools!

Ester

Hoi Marieke, wat een fantastische reis ben je aan het maken. Heel erg leuk om je verhalen te lezen over al je activieiten en ervaringen. Ik ben blij dat je zelf ook echt aan het genieten bent en (eindelijk) de rust hebt kunnen vinden. Het is je heel erg gegund! Groetjes, Ester

Niels Evers

Wat is het daar mooi zeg! Geweldige foto's. Ik ben jaloers.

corine

HELD!!!
een vrije val.....zou ik echt nooooit durven!
maar hoe jij het verteldt, klinkt het wel heeel gaaf en bijzonder.
ik snap dat je daarvan even bij moet komen.

Remco

Chasing your dreams, goed bezig! Enne, ik wil bij het zien van die foto's ook weer terug naar het Zuider-eiland. Wanaka is wel een hele fijne plek om ff te chillen na die avonturen!

Nanette

Super gaaf!!!

Rineke

Gaaf om te lezen Marieke! Ik wil zo op het vliegtuig stappen om er weer heen te gaan.

Wanaka is de perfecte plek om te chillen. Tip: superschattige kleine bioscoop ;-)

Geniet ervan, er is nog zoveel moois :)

Saskia Klaaysen

Oh, wat heb je hier geboft! Wij troffen het gebied zwaar in de wolken en de mist... al onze plannen vielen toen in het duigen. Gaaf hoor! En wandelen en helikopter! Mooiiiii....

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!