De andere kant van de wereld

Favoriet Wanaka en Queenstown

Hallo Allemaal,

Tijd voor een nieuw reisverslag!! Weer vol nieuwe energie na wat extra rust in Wanaka en Queenstown. Het leven als reiziger is best zwaar of eigenlijk vermoeiend, zeker na alweer 5 weken op pad te zijn! Elke paar dagen een nieuwe plek, een ander bed, nieuwe mensen ontmoeten en een nieuwe bestemming ontdekken. Natuurlijk zijn al die ontdekkingen super gaaf, maar al die indrukken verwerken heeft even tijd nodig. Dus heb ik mezelf wat extra rust gegund, geen wekker, tijd om te lezen, tijd om te schrijven, gewone dingen doen als de was en weer eens lekker koken. Wanaka is hier de perfecte plek voor, een heerlijke plek in een fijn hostel prachtig gelegen met uitzicht over Lake Wanaka. Wanaka is een kleinschalig stadje met leuke restaurantjes en barretjes aan het water, verder nog wat winkeltjes in de straatjes daarachter. De sfeer is vooral heel relax en weinig overdreven toeristen.

Uiteraard kan ik het niet laten om er ook op uit te gaan en dus doe ik op een van de dagen een wandeling naar Roy's peak. Samen met Alina, die ik een paar dagen geleden heb ontmoet ga ik op pad, ze is net afgestudeerd geohydroloog, leuk om iemand in hetzelfde vakgebied te leren kennen.

Samen gaan we op pad vandaag. De eerste 6km naar de start van de wandeling gaat langs de grote weg, dit stuk sla ik liever over. We gaan samen de uitdaging aan om een lift te vinden naar het startpunt van de track. Dus, net buiten het dorp de duim omhoog om een lift te vinden, wel even spannend, dat zeker!! Vooral als de 1e auto's allemaal doorrijden, maar na 10min hebben we dan toch geluk. Yes!! Een koppel uit Zuid Amerika geeft ons een lift naar de parkeerplaats van de wandeling. Nog even nagenietend en trots op onszelf starten we aan de klim. De 3u durende klim op de steile helling naar Roy's Peak is zwaar. Pff, ik ben mijn conditie en energie kwijt na die 2e verkoudheid en al het reizen. Het uitzicht wordt gelukkig steeds beter, prachtig over Lake Wanaka en de omliggende bergen. Tegen 13u zijn we op de top en kan ik even op adem komen, mijn lunch nuttigen en genieten van het uitzicht. Af en toe komt het zonnetje door en komt er een beetje blauwe lucht tevoorschijn. Een mooie dag en het is heerlijk van alle mooie uitzichten te genieten. Ook op de terug weg hebben we snel een lift te pakken, een gepensioneerd Brits stel, heel erg vriendelijk en ze zetten ons weer af in het dorp.

Na nog een fijne zonnige, rustige dag genieten is het toch echt tijd om Wanaka weer te verlaten. Jammer!! Ik had hier graag wat langer gebleven. Vanuit Wanaka is het ca. 2u naar Queenstown. Onderweg maakt de bus een stop voor een wandeling naar Mt. Iron, de wandeling van 1,5u biedt een mooi uitzicht over Wanaka, zeker de moeite waard!! Dan nog een stop bij de beroemde AJ Hackett bungy op de historische Kawarau Bridge voor degene die een bungee jump willen wagen. Ik kijk alleen een beetje rond, best leuk om te zien hoe andere wel of niet over hun angst heen springen.

Queenstown is echt een veel drukkere stad, ontzettend veel toeristen en vooral veel Chinezen.... vanwege het Chinees Nieuwjaar wemelt het van de Chinezen. 'S avonds ga ik met een groepje de stad in voor een burger bij Fernburger, de beroemdste burger tent in Queenstown én Nieuw Zeeland! Hoewel het een gekke werk is, een dikke rij op straat met een totale wachttijd van 1,5u, moet ik die toch echt wel proberen!! Echt een oordeel kan ik er uiteindelijk niet over geven, het is mijn eerste burger in Nieuw Zeeland, maar des te beter dat deze smaakt!! Het is zaterdag avond en dus gaan we na het burger avontuur nog even wat kroegen verkennen.

Ondanks dat Queenstown bekend staat om alle te gekke actieve activiteiten neem ik ook hier even wat extra rust. Lekker uitslapen, uitgebreid ontbijten, beetje kletsen met mensen in het hostel, boekje lezen en eens bedenken wat ik ga doen. Ik besluit de dag erna een wandeling te maken naar Ben Lomond en dus sta ik de volgende dag iets eerder op. Nadat ik genoten heb van mijn ontbijt ga ik eerst met de gondel omhoog en start daarna mijn wandeling. Een wandeling die uitzicht geeft op Lake Wakatipu en de achterliggende bergen. Het eerste half uur lijkt eeuwig te duren.... Mijn benen zijn zwaar, ik voel me moe en de steile helling omhoog gaat moeizaam. Na ongeveer een uur kom ik bij Ben Lomond Saddle, sneller dan gedacht en ik voel me dan inmiddels ook een stuk fitter. Uiteindelijk onderweg naar de top besluit ik toch terug te keren. De wind in combinatie met de regen valt zwaar, het zicht is weg en de terug weg zal nog lang genoeg zijn. Verrassend genoeg ben ik na 1uur weer terug bij de gondel. Een mooie wandeling, trots op mezelf!! Voelt toch goed dat ik het heb gedaan, ondanks de regen. Een goede voorbereiding op mijn tijd in het Fjordland, daar kijk ik ontzettend naar uit!!

Groetjes, Marieke

Reacties

Reacties

Floris

Ben het met je eens. Wanaka is meer relaxed dan Queenstown. Ik was in december op de Ben Lomond, maar alleen indrukwekkend als je uitzicht hebt. Geniet van Fjordland (ook veel regen!) en denk aan mijn tip over hostel in Te Anua. Fijne plek om een boek te lezen, een filmpje te zien, de was te doen en te chillen met de andere reizigers. Ga je later nog op walvisjacht? Genoeg te zien nu.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!