De andere kant van de wereld

Wauw!! Verliefd op het Fjordland

Yes, eindelijk naar het Fjordland!! Fjorden heb ik nog nooit gezien, dat moet indrukwekkend zijn. En wat een pracht allemaal, dat begon bij de Milford Road onderweg naar Milford Sound. Hier heb ik echt naar uit gekeken en alsof het niet op kan schijnt de zon! Het is gewoon prachtig weer en dat is de laatste tijd een uitzondering in het Fjordland. Ik voel me daardoor helemaal gelukkig!! En wat heb ik onwijs genoten van die prachtige fjorden en bergketens met dit prachtige weer. In de vijf dagen dat ik hier ben geweest nauwelijks regen en dat terwijl het hier 200 dagen per jaar regent!

Allereerst genieten van de boottocht door Milford Sound. De uitzichten zijn prachtig vanaf de vallei opkijkend naar de oprijzende bergen en al die gave watervallen dit is het ruige van de hooglanden. Een TOP dag vandaag met nieuwe indrukken, echt genieten!! Soms lijkt het alsof ik niet meer zo onder de indruk ben omdat ik al zoveel gezien heb. Jammer is dat... maar uiteindelijk geniet ik onwijs van de kleine dingen en deze gave machtige bergen.

Na een nachtje in Gunn's camp te hebben geslapen s'ochtends vroeg uit de veren. Op de terugweg naar Te Anau kunnen we de Key Summit walk doen. Dit is een onderdeel van de Routeburn track, ook een van de 'great walks' in Nieuw Zeeland. Opnieuw een stralende dag en omdat het pas 7u s'ochtends is zie je de zon van achter de bergen opkomen. Wauw! Weer zoiets moois om optimaal van te genieten, daarom hang ik zo lang mogelijk rond op de top en zoek ik als een van de laatste de weg weer terug naar beneden. Een korte wandeling van 2u, maar heerlijk om de dag mee te beginnen.

Opnieuw terug in Te Anau hop ik van de bus voor een verblijf van 5 dagen bij Bob en Maxime. Dankzij de tip van Floris heb ik een top verblijf gehad in dit hostel!! Bob legt me alle gemakken in het hostel uit, o.a. vrij gebruik van fietsen en wasmachine en verteld me alle, met name wandel, opties voor de komende dagen. Het eerste gedeelte van de Kepler track, dat moet ik toch makkelijk kunnen doen is zijn mening. Oké, eerst met de fiets naar de 'control gate', het begin van deze 'great walk' wandeling, en dan 14km naar Luxmore hut, of Mt Luxmore, dat is slechts 20km. Ik vind het nogal wat, maar maak me toch klaar voor deze wandeling.

Wauw!! Wat was het een fantastische track. Ik heb het gehaald ???? en zo ontzettend genoten! In het hostel vertelde iemand dat de eerste 2u 'gewoon' bos zouden zijn. Echter ik heb genoten van de vele afwisseling, eerst de prachtige mossen in alle soorten, daarna een stuk met varens, nog een stukje klimmen over de rotsen en dan de sprookjesachtige bomen vol met baardmos, wat een prachtig gezicht. Ik heb zo genoten van deze prachtige variaties!! Na het bos schijnt de zon me tegemoet en veranderd het landschap. Uitzichten komen te voorschijn, prachtige vergezichten op het begin van het fjorden gebied. Wat een geweldige tocht. En dan na 3,5u kom ik aan bij de Luxmore hut, het is pas 12.30, tijd voor mijn lunch. Eigenlijk is het genoeg voor mijn voeten, maar toch nieuwsgierig als ik ben loop ik een stukje het vervolg van de track op. 1,5u naar de top van Mt Luxmore, toch doen?! De keus is snel gemaakt als ik zie hoe steeds mooier de uitzichten worden, wat is dit onwijs genieten!! Echt zo ontzettend mooi! Wauw, dit heb ik nog niet eerder zo gezien!! Door al het genieten op de top van Mt. Luxemore en foto's maken is het inmiddels 15u geworden, tijd om terug te gaan, gelukkig is het grootste gedeelte berg af.

Na Luxmore hut ook nog ff de top van Mt Luxmore gedaan, dat maakte het 20km enkele reis. Vandaag 40km gewandeld en ook nog 15km op de fiets ????, 12 uur onderweg geweest. De terugweg was wel wat zwaar.... blij dat ik tegen 20u toch het park uitliep..... maar het was allemaal de moeite waard!!

De volgende dag staat in het teken van een verplichte rustdag. Zo, die had ik echt even nodig! Ik heb dan ook echt niks nuttigs gedaan, niet eens energie voor een update van mijn weblog. Het enige nuttige is het boeken van een kayak tocht door Doubtfull Sound. Nu ik hier toch ben en ik alles zo fantastisch vind wil ik optimaal genieten!! Dus de volgende morgen word ik om 6.15 opgehaald voor een bus, boot, bus en kayak tocht door Doubtfull Sound. Doubtfull Sound is een stuk minder makkelijk bereikbaar, heeft veel meer vegetatie en is daardoor ruiger. Een nieuwe beleving om dit vanaf het water te ervaren en opnieuw echt genieten!! Wat een dag en helemaal TOP om mijn verblijf in het Fjordland mee af te sluiten.

Tot nu toe waren afgelopen 6 weken vooral nog een reis met heel veel gave indrukken, kennismakingen en leermomenten maar met de korte tijd op een plek voelt het nog niet als een beleving/ervaring. Na 5 dagen in Te Anau is dat een beetje veranderd, het voelt inmiddels vertrouwd, mijn weg gevonden door langer op 1 plek te zijn. Het geeft een gevoel van rust en vrij zijn. Niet gehaast, niet georganiseerd, maar echt als reiziger, mezelf laten verrassen, dat voelt toch heel erg fijn! Misschien ook omdat ik zo ontzettend genoten heb, weinig reistijd, mezelf een dag met helemaal niks heb gegund en daarna weer op ontdekking ben gegaan. Met weemoed heb ik gister afscheid genomen van het Fjordland.... op naar het volgende avontuur ofwel een nieuwe beleving op Stewart Island!!

Groetjes, Marieke

Reacties

Reacties

Marieke

Wow Mariek wat een top verhaal weer! Wat heerlijk om te lezen en super de super trots op jou! Geniet nog lekker meid! Verdien je!

Hanneke

Ik geniet echt elke keer van je verhalen en ben stiekem ook wel een beetje jaloers. Geniet maar lekker op Stewart Island. Knuffel

Hank

Zo ! wat een verhalen, ben "even" al je weblogs aan het doorlezen. Wat een prachtige reis ! En goed te horen dat je de strakke planning een beetje hebt losgelaten. Dus geniet lekker verder !

Groetjes Hank

Remco

Erg goed te lezen dat je de rust hebt gevonden om volledig te genieten van de schitterende omgeving daar! Ik zie wel dat ik er nog een keer terug naartoe moet; nog genoeg dat wij niet hebben gezien vier jaar geleden.

Floris

ff de top van Mt Luxmore gedaan... dat moet een heftig dagje geweest zijn. Bob zal trots op je zijn geweest.

Saskia Klaaysen

Wauw je bent al op het Zuidereiland. Heerlijk herkenbare verhalen over je avonturen in dit gebied. Schitterend is het daar! Geniet!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!