De andere kant van de wereld

Vanuit het zonnige strand in Kribi

Hallo allemaal,

Bedankt voor al jullie leuke reacties! Leuk om te lezen dat jullie genieten van onze verhalen. We hebben vandaag een internet cafe gevonden in Kribi.

Onze laatste dag in Batouri hebben we een goudmijn bezocht. Ontzettend interessant en leuk om te zien hoe alles met de hand wordt uitgevoerd. Een echt goudzoekers dorp met kleine huisjes en enorme gaten overal waar je maar kunt kijken. Deze gaten worden gegraven om de goudaders te volgen en kunnen we 15 meter diep zijn met ondergrondse gangen van wel 200 meter. Elke locatie heeft een eigennaar die met mijn vrouw en kinderen alleen maar werken om goud te kunnen vinden. De keien die goud bevatten worden geheel vermorzeld met ijzeren staven en tot fijn zand vermalen. Waarna het zand meerdere malen wordt gewassen. Vervolgens blijft het stofgoud over. Als souvernier hebben we hier een klein beetje van gekocht. In het dorp was duidelijk zichtbaar dat alleen goud telt en iedereen zich hiermee bezig houd. Het lijkt wel een Goudkoorts. Veel handelaren, kleine huisjes en het geld wordt geinvesteerd in de grote stad.

De volgende dag zijn we om 5u 's morgens vertrokken van Batouri naar Bertoua. In twee uur tijd zijn we dit keer naar Bertoua gereden. Een aanzienlijk stuk sneller dan de 4,5 uur die we op de heenweg hiervoor uit moesten trekken. We zijn dan ook gebracht door de chauffeur van de missie in een oude landrover van Artsen Zonder Grenzen. In Bertoua moesten we uiteindelijk nog 5 uur wachten om vervolgens te horen dat de bus naar Yaoundé niet kon vertrekken vanwege een zieke chauffeur. Tja, zo gaat dat hier in Afrika. Uiteindelijk zijn we binnen een uur met z'n alle in een kleine bus zonder Airco gepropt met beperkte zit ruimte. Vlak voor zondsondergang kwamen we aan in Yaoundé.

De volgende morgen zijn we naar de oudste missie van de stad, Mvolie, gereden waar nog Franse zusters zitten. We hebben daar een magnifieke rondleiding gehad in de Baseliek die sinds kort gereed is. Fantastich mooi gebouw, waarbij gebruik is gemaakt van alleen maar Kameroenese bouwmaterialen en kunstenaars. 's middags hebben we een bezoek gebracht aan het kunstnijverheids centrum in een van de quartiers. Het was hier erg duidelijk dat er nog maar weinig blanken in Yaoundé aanwezig zijn. Alle verkopers wilde ons hun waar aanprijzen wat na 45 minuten ons toch wel teveel werd en we het hazenpad kozen en op de vlucht sloegen. We hebben een taxi genomen naar het centrum en daar genoten van een drankje op het terras van Cintra (dat bestond 40 jaar geleden ook al).

Maandag hebben we de grote stad weer verlaten en zijn we naar Kribi afgereisd. De kustplaats van Kameroen waar in het verleden vele toeristen kwamen. We overnachten hier op een geweldig mooie locatie, ooit door de paters van de Heilige Geest gebouwd. La bell Mer ligt op een rots die bij hoog water in zee ligt. Fantastich om hier te zijn, maar wel even wennen aan de geweldige branding en daarbij behorende herrie van de zee dag en nacht. De temperatuur van het water lijkt wel een warme douche. We genieten hier dus ook met volle teugen van het zonnige strand dat we geheel voor ons alleen hebben!

Natuurlijk hebben we al een flinke strandwandeling gemaakt en duiken we meerdere malen per dag de zee in. Voor het ontbijt, na het middag diner en voor het slapen gaan.

We kunnen ons het zeer moeilijk voorstellen dat het bij jullie koud is. Wij zullen dus nog lekker een weekje genieten van deze tropische warmte.

Heel veel sterkte in het koude Nederland en vele warme groeten uit Kameroen!

Kees en Marieke

Theo

Dag Marieke,

Als ik je verhaal lees en foto van de bus zie moet Kees zich toch wel als een vis in het water voelen. Ik hoor het nog wel.

Riky

ik geniet van het lezen van jullie mooie reis verhalen, zo zou ik het nooit kunnen schrijven. het zal wel een hele belevenis geweest zijn om zo met het openbaar vervoer te reizen. heel vermoeiend denk ik, maar ja nu kunnen jullie lekker genieten aan het strand.maak er de laatste week nog iets moois van.

Martin van Dijk

Ik wil ook een strand voor mij alleen! En marieke, ik wist wel dat je een " gold digger was" :P
groetjes uit holland!

Floris

Een dagelijkse duik in de tropische zee is niet gek. Maar het goede nieuws, Marieke, is dat we ook volgend jaar nog elke dag naar kantoor Den Bosch mogen blijven gaan. Alle drie afdelingen blijven in Den Bosch! Goede laatste dagen en een voorspoedige reis terug gewenst.

Hilde

Wat een prachtige verhalen, elke keer weer!
Ook herkenbaar...mama vertrekt morgen naar Kameroen. Ze gaat als eerste naar Batouri (naar de projecten van de vrouwenorganisatie ADEFKA (misschien heb je er iets van gezien).
Echt heel bijzonder dat je deze reis met je vader kunt maken. Kan me voorstellen dat je vele indrukken opdoet. Een compleet andere wereld!
Ik ben er ook even 'tussenuit geweest"......3 dagen beurs gehad in Gent;-)hihi....nee voorlopig geen reis voor mij..ik teer nog op 6 maanden Zuid Amerika en op jouw mooie reisverhalen!!!!
Geniet er nog even van en dan spreek ik je in NL weer! Ik ben erg benieuwd!!!
Liefs, Hilde

Leonie en Joy

Joy blijft maar naar Opa vragen. Tja, en nu kan ik zeggen dat Opa morgen naar huis komt!! Een hele goede vlucht gewenst! Doe jullie dikste kleren maar aan, want het is hier nog steeds koud! De sneeuw licht er wel niet meer,... maar in Oostenrijk wel hoor! hihihi,....
Tot morgen.
Kus Leonie en Joy